Karriereutvikling og nettverksbygging for firmaet ditt er å strekke ut en hånd, tørre å møte andre og å være deg selv. Det handler om å skaffe seg “venner” og samarbeidspartnere i arbeidslivet og der man ferdes ellers.

Det er lett å glemme at før sosiale mediers inntog og den digitale oppturen, så var allerede nettverksbygging et fenomen flittig brukt for å skape profesjonelle nettverk.

Egentlig har profesjonelle nettverk alltid vært en del av det å lykkes i arbeidslivet, det er en god strategi uansett om du er stor korporasjonen «Google» eller innehaveren av en liten bedrift på hjørnet.

Tips 1-8 for din videre karriereutvikling:

 

1. Skap trygge relasjoner

Fra før av er vi nordmenn mennesker som må varmes opp før vi åpner oss og slipper andre inn. Da kan du kanskje tenke deg til at det ikke er så annerledes med tanke på karriereutvikling og nettverksbygging.

De færreste åpner seg opp om sine dypeste hemmeligheter for mennesker de kun har møtt et fåtall ganger. Akkurat slik ønsker folk å gjøre forretninger med folk de har møtt, liker og stoler på!

Dette viser seg også på sosiale medier, hvor mange ikke legger til mennesker de ikke har truffet og snakket med. Kjenner du deg igjen i noe av dette?

«Folk ønsker å gjøre forretninger med folk de har møtt, liker og stoler på»

Profesjonell nettverksbygging og karriereutvikling handler ikke om å selge seg selv som en innpåsliten gateselger, men om å utvikle trygge relasjoner som kan føre til salg eller henvisninger. Tanken er å bli kjent med folk og la dem få vite om deg og din virksomhet.

Mennesker har ofte en forventning om å gjøre salg eller å få nye kunder når de deltar på nettverksbygging og sammenkomster – meg og mitt, er det mange som tenker.

Dette blir feil tilnærming. Folk gjør forretninger med de de kjenner og stoler på, og det kan ta tid å bygge opp slik tillit. Det å tilnærme seg slike sammenkomster uten for store forventninger til egen kortsiktig vinning er nok best. Hvis du heller kan tenke at du skal få møte nye mennesker og/eller mingle med de kontaktene du allerede har, er du på rett spor.

Tenk på å presentere deg selv og bedriften din på en engasjerende måte fremfor salg.

2. Kle deg riktig

«Det er uansett viktig at du kler deg pent, det vil gi et godt inntrykk»

I andre land er kleskoden mye strengere enn her i Norge. Å kle seg profesjonelt er en måte å vise at en er velykket på, en er på en måte bedriftens ansikt utad.  Selv om noen arbeidsplasser er strengere en andre, trenger du ikke å gå i det ypperste innen skreddersydde Italienske klær for å vise deg frem her hjemme. Likevel vil det å kle seg noenlunde pent, gi et bedre inntrykk!

Ta «Min motes» uformelle test her.

3. Velg rett sted

Det er kanskje ikke så lurt å dra på vinsmaking om man er allergisk mot druer? Alle profesjonelle sammenkomster og mennesker er ikke nødvendigvis rett for deg og din karriereutvikling, velg grupper hvor de deler dine interesser og potensielle kunder.

4. Møt opp forberedt

«A rising tide lifts all boats»

Ha med visittkort, og forbered en kort presentasjon. Del ut kortene til de du merker er spesielt interesserte. Hvem vet, kanskje anbefaler de deg videre?

5. Smil, lytt og ha et åpent kroppsspråk

«Å dundre inn i samtalen som et løpsk villsvin lønner seg ikke»

En god egenskap for å gi et godt førsteinntrykk er å vise at du har lyttet til de andre når du blir med i samtalen, å dundre inn i samtalen som et løpsk villsvin lønner seg ikke. Når du ønsker å delta i en samtale, gå opp til samtalen og bruk noen minutter på å lytte og vis så at du har lyttet til samtalen når du blir med, prøv å bevare den gode dynamikken i samtalene som allerede er satt i gang.

Vis med kroppsspråket ditt at du er åpen for å snakke, ikke lag kryss med armene, stå heller med dem åpne og føttene åpne og mot den du prater med. Smil og vis at du har godt humør og er positiv, husk å inkludere og ikke stå med ryggen til andre hvis det lar seg gjøre. Husk også at vi har to språk, også det vi formidler med kroppen vår.

6. Gjør research på deltakerne

«Mennesker elsker å snakke om seg selv og føle seg sett»

Vi snakket tidligere om å komme forberedt, å forberede seg med bakgrunnsinfo på noen av deltakerne kan være et god måte å starte samtaler med folk på arrangementene. Om du vet litt om deltakerne, er det lettere å starte en samtale.

Mennesker elsker å snakke om seg selv, og føle seg sett. Kan man litt om enkeltes bedrift(er) eller vedkommende selv, er det en kjempegod mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk. Vær nysgjerrig på de andre gjestene, og vis at du er interessert!

7. Ta med en venn

«Det å skryte av oss selv er veldig ulikt oss nordmenn, hvor ydmykhet kommer i første rekke».

Å balansere skryt med ydmykhet er en kunst det tar tid å mestre. Det å skryte av oss selv er veldig ulikt oss nordmenn, hvor ydmykhet kommer i første rekke.

Det å skulle “skryte” av seg selv og sin virksomhet er ikke alltid det letteste, da er det fint om andre hjelper til. Dette gjelder selvfølgelig begge veier!

Å ha med seg noen eller komme i følge med noen fra et annet firma, er en fin mulighet for å snakke hverandre opp og frem og dermed omgå denne vanskelige balansen.

8. Finn ut hvordan du kan hjelpe andre

Nettverk er en god måte å bygge forretningsforbindelser på, men det er viktig at målet ditt for å møte nye mennesker ikke er en eneste stor egotripp.

Med det mener jeg du skal være autentisk, stille spørsmål og starte hver samtale i håp om å lære, «Hvordan kan jeg hjelpe?» Noe så enkelt som å tilby en nyttig introduksjon går langt i å etterlate et positivt inntrykk.

Ikke ha en fast agenda, men prøv å møte nye mennesker med det formålet å få nye venner.

Dette håper jeg vil ta vekk mye av presset. Lykke til med de neste stegene i din karriereutvikling!

Kategorier: kontorplass
Stikkord:

Legg igjen en kommentar